アンビエントの創始者 ブライアン・イーノの「AMBIENT 1 : Music for Airports」を聴きながら、Listening(聴く)をテーマに英語で語り合う会を、しばしにて8月18日(日)に開催します。
しばしの真空管サウンドシステムから流れる音に耳を傾けながら、Listening(聴く)とは何か、京都大学ドイツ哲学特別研究員のSovaさん、両足院副住職の伊藤東凌さん、「英語教室」を主宰している池上カノさんと共に、みなさんで語り合いましょう。
UGOC Philosophy: the sibasi session I英語で語る 『うごく哲学 Listening (聴く)』
会場|sibasi 京都市左京区岡崎天王町76-16
定員|15名
日時|2024年8月18日(日) 午前10時半から 12時
会費|2,500円(ワンドリンク、漢方茶代含む)
ファシリテーター|Sova・伊藤東凌・池上カノ
チケット予約はこちら▶︎ https://traffic-107524.square.site/
*定員に達し次第受付を終了いたします。
*料金は、イベント当日、受付にてお支払いください。
PRELUDE(ご参加いただく前に)
ブライアン・イーノ「 Ambient 1: Music for Airports 」をお聴きください🎼
DEVELOPMENT
ブライアン・イーノは、雑誌『ピッチフォーク』(2017年02月16日)のインタビューで、「作り手と聴き手は、まったくべつの人間である 」と語っています。
作り手がものを加えて作るのに対し、聴き手は少ない中で充足感を感じます。作り手は生産的ですが、聴き手は「desciplined: 自制心、規律を持っている」と言えます。
イーノの言う「desciplined」のある聴き方とはどのようなものだと思いますか?現代において、その重要性とは何でしょうか?
「聴く」とはなにかについて、語り合いましょう。
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UGOC Philosophy sibasi Session 1
August 18th, 2024 (Sunday) 10:30 am~12:00 am
Facilitators: Sova, Ito Toryo, Ikegami Kano
Venue: sibasi 76-16 Tennoh-Cho, Okazaki, Sakyo-ku, Kyoto
Membership fee: 2,500 yen (including herbal medicine tea)
Prelude (Before the sibasi session):
- Listen to Brian Eno’s Ambient 1: Music for Airports
Development
- Brief introduction of Socratic Dialogue
- Small group discussion
Coda
- Reflect on the discussion
Postlude
In an interview with the magazine, Pitchfork (2017.02.16), Brian Eno has said, “I find that you’re a completely different person as a maker than you are as a listener.”
While the maker continues to make by adding more things, the listener is able to find satisfaction in less.
We could say that the maker is productive but the listener is disciplined.
Often when we listen to a story, we are trying to hear something new.
For example, listening to the news or to a podcast, we try to gain more information.
In English, we could say that we are trying to make sense of the world. When we listen to make sense, our “listening” is productive.
Reflect on your own ways of “listening.” Do you usually listen to be productive? Give some examples from your own life.
What do you think Eno means by “disciplined” listening? What is the importance of disciplined listening in our world today?